3.-4.luokat
Kerrataan laitteiden peruskäyttöä sekä kirjautumistoimintoja. Harjoitellaan oman salasanan hallintaa (vahvan salasanan muodostaminen, vaihtaminen sekä muistaminen). Harjoitellaan liittymistä langattomaan verkkoon sekä tarvittaessa oheislaitteiden liittämistä laitteeseen.
Koulun yhteislaitteiden käyttösääntöjä oppilaille
Käyttäjätunnus ja kirjautuminen
Vahvan salasanan muodostaminen
Jatketaan näppäintaitojen harjoittelua (Näppistaituri) ja harjoitellaan näppäimistön käyttöä kahdella kädellä.
Tutustutaan oppimisympäristön (M365 Boksi tai Google GWE) käyttöön opiskelussa. Luodaan oma portfoliokansio ja harjoitellaan tiedostonhallinnan perusteita (tallentaminen, nimeäminen, siirtäminen, poistaminen, jakaminen, lataaminen). Harjoitellaan tehtävien tekemistä sekä tiedoston yhteistyöstämistä. Harjoitellaan lähettämään viestejä ja vastaamaan videopuheluun (esim. Teams, Meet).
Uuden tiedoston luominen Boksiin
Tiedoston jakaminen ja yhteistyöstäminen
Kuvien ja videoiden siirtäminen iPadilta Boksiin
Harjoitellaan lyhyiden tekstien kirjoittamista ja opetellaan niiden muokkaamista (esim. otsikko, fontti, kuvan liittäminen) sekä tutustutaan yleisimpiin pikanäppäinkomentoihin. Tutustutaan tulostusasetuksiin ja keskustellaan samalla vastuullisista ja ekologisista tulostuskäytänteistä.
Harjoitellaan itsenäistä tiedonhakua, tarkoituksenmukaisen hakusanan käyttöä sekä tutustutaan lähdemerkintöjen tekemiseen. Arvioidaan ohjatusti hakutulosten käyttökelpoisuutta ja luotettavuutta. Perehdytään tekijänoikeuksiin.
Harjoitellaan tiedonhakua 3-6lk
Kopiraittilan koulu pelillinen materiaali tekijänoikeuksien oppimiseen ja opettamiseen (Kopiosto)
Miten teen lähdeviittauksen? (Kopiraittila)
Lähteiden merkitseminen 3.-4.luokka (Kopiraittila)
Harjoitellaan laitteella kuvaamista (valokuva, video) sekä yleisiä muokkaustoimintoja. Tutustutaan yhdessä eri kuvakulmien ja -kokojen hyödyntämiseen kuvauksessa.
Tutustutaan animaation tekemiseen (esim. StopMotion, iMotion) ja tehdään yksinkertainen animaatio (esim.digitarina).
Kuvien ja videoiden siirtäminen iPadilta Boksiin
Boksin käyttö iPadin OneDrive -sovelluksella
Kuvien ja videoiden siirtäminen Chromebookilta Boksiin
StopMotion -ohjevideo (Mediametka, kesto 5.14)
iMotion -ohjevideo (Ilona Koulutus, kesto 2.43)
Esineanimaatio (Mediataitokoulu)
Green screen -videon tekeminen iPadilla (Mervin videovinkit)
Vinkkejä animaation tekemiseen -video (digitaitokalenteri.fi, kesto 3.05)
Tuumasta toimeen! -ohjevideoita videokuvaamiseen ja editointiin (Mediametka)
Kuvia Suomesta (ilmainen kuvapankki, CC0-lisenssi)
Pixabay (ilmainen kuvapankki, CC0-lisenssi)
Pexels (ilmainen kuvapankki, CC0-lisenssi)
Opetellaan esitysgrafiikkaohjelman (esim. PowerPoint) käyttöä ja tehdään oma esitelmä jostakin yhdesssä sovitusta oppisisällöstä. Harjoitellaan samalla tiedon jäsentämistä (esim. käsitekartta), tiedonhakutaitoja sekä lähdemerkintöjen tekemistä.
Harjoitellaan palautteen antamista toisten töistä.
PowerPoint -esityksen tekeminen
Microsoft Sway -esityksen luominen
Microsoft Whiteboard -ohje (sovellus esim. käsitekartan tekoon)
Harjoitellaan musiikin tekemistä digitaalisesti
(esim. Garageband, Chrome music lab, Sumo app).
Louhimon GarageBand -työpajat 4.luokkalaisille
Louhimon GarageBand -ohjevideoita
Sumotunes -digitaalinen musiikkistudio (esim. Chromebook)
Chrome Music Lab -helppokäyttöinen sivusto musiikin luomiseen
Opetellaan ohjelmoinnillisia työskentelytapoja ilman laitteita erilaisten harjoituksien avulla (esim. tiedon jäsentelyä, luokittelua ja vertailua, toimintaohjeiden laatimista). Hyödynnetään harjoittelussa eri oppiaineiden sisältöjä.
Ohjelmoinnillista ajattelua -leikkejä ja harjoituksia
Ohjelmoinnillisen ajattelun harjoitteita ilman laitteita (Innokas)
Tutustutaan ohjelmoinnin perusteisiin ja tehdään yksinkertaista ohjelmointia koulun käytössä olevilla sovelluksilla ja välineillä.
Harjoitellaan luovaa ajattelua ja ohjelmoinnillisia työskentelytapoja esimerkiksi robotiikkavälineistöä hyödyntämällä tai suunnittelemalla oma yksinkertainen tuotos (esim. robotti, älylaite, lautapeli, ohjelmoitu peli).
Ideoita oman tuotoksen tekemiseen
Suunnitellaan oma lautapeli! (Mediametka)
Ohjelmointia Scratch-ohjelmalla esimerkkipeliohjeita ja materiaalia (Pohjanmaan LUMA-keskus)
Oma sokkelopeli Scratchilla teksti- ja video-ohje (Innokas)
Code.org -valmiita ohjelmointitehtäviä ja kursseja
Ohjelmointi peruskoulun 3-4lk. matematiikassa (MAOL)
Sphero Indi -autot (tutustu lainaamon sivuilla)
Lego Spike Essential (tutustu lainaamon sivuilla)
Tunnistetaan yhdessä omasta arjesta löytyviä laitteita, joissa hyödynnetään tietokoneohjausta tai robotiikkaa. Keskustellaan teknologian käytöstä omassa arjessa.
Tutustutaan journalistiseen mediaan (esim. Lasten uutiset) sekä sosiaaliseen mediaan (esim. vlogit, meemit). Tutkitaan yhdessä erilaisten mediasisältöjen käyttötarkoituksia (esim. tietoa välittävä, viihdyttävä, vaikuttava, kaupallinen).
Lasten uutiset (HS)
Yle Mix – Uutisia lapsille
Tubetus ja vloggaus – perusteet haltuun! (Mediametka)
Valmiita tuntisuunnitelmia alakouluille (Aikakausmedia)
Oppituntivinkit (Uutismediakasvatus)
Medialukudiplomi (Uutismedian liitto)
Vikkilän sanomat – lautapeli alakoululaisille (Uutismedian liitto)
Mediakasvatusmateriaaleja (Mediataitokoulu)
Mediakasvatusmateriaalia (Aikakausmedia)
Mediakasvatuksen materiaalipankki (Lastu)
60 mediakasvatusvinkkiä (Mediakasvatusseura)
Tehdään mediasisältö (esim. uutinen, mainos) ja tutustutaan vihreän kankaan tekniikkaan sekä erilaisiin vaikuttamisen keinoihin.
Kuvien ja videoiden siirtäminen iPadilta Boksiin
Green screen -videon tekeminen iPadilla (Mervin videovinkit)
Harjoittele uutisten tekemistä oppitunnilla (Mediataitokoulu, Yle uutisluokan materiaali)
Meidän mainokset -työpaja kahden oppitunnin kokonaisuus (Mediametka)
Lehtimainonnan oppimateriaali (Aikakausmedia)
Kuvia Suomesta (ilmainen kuvapankki, CC0-lisenssi)
Pixabay (ilmainen kuvapankki, CC0-lisenssi)
Pexels (ilmainen kuvapankki, CC0-lisenssi)
Tutkitaan yhdessä omia median käyttötapoja sekä mediasisältöjen käyttöön vaikuttavia asioita (kaverit, perhe, kodin säännöt). Opetellaan tunnistamaan omaa hyvinvointia tukevia mediankäyttötapoja.
Mitä tehdä, kun on tylsää? 100 ideaa. (MLL)
Tehtäväkortteja mediakasvatuksen tueksi (MLL)
Mediakasvatusmateriaaleja (Mediataitokoulu)
60 mediakasvatusvinkkiä (Mediakasvatusseura)
Harjoitellaan toimimista verkossa turvallisesti ja hyviä käytöstapoja noudattaen. Keskustellaan nettikiusaamisesta ja siitä, miten voisimme itse siihen vaikuttaa ehkäisevästi.
Netiketti 3-6 -Muistisääntöjä turvalliseen ja vastuulliseen toimintaan verkossa
Turvallisesti netissä – erinomainen lasten opas tehtävineen turvalliseen netin käyttöön (Traficom-Kybertuvallisuuskeskus)
Empatiapolku – oppimateriaali kouluille empatiataitojen vahvistamiseen ja nettikäyttäytymiseen (Digiseikkailu)
Sometutor opettajille -materiaalia digiturvallisuuden opettamiseen (Raision kaupunki)
Opetellaan tauottamaan työskentelyä ja huolehtimaan terveellisistä työasennoista. Keskustellaan ergonomian merkityksestä omaan hyvinvointiin. Tutustutaan liikkumista edistäviin digitaalisiin sovelluksiin ja ympäristöihin mahdollisuuksien mukaan.
Ohjevideoita ergonomiaan luokkahuoneessa (Liikkuva koulu)
Tukea ergonomiseen opiskeluun (Liikkuva koulu)