Digipolun ohjeet aihepiireittäin
Tältä sivulta löydät digipolun ohjeita ja linkkejä koottuna aihepiireittäin.
Uuden tiedoston luominen Boksiin
Tiedoston jakaminen ja yhteistyöstäminen
Kuvien ja videoiden siirtäminen iPadilta Boksiin
Boksin käyttö iPadin OneDrive -sovelluksella
Kuvien ja videoiden siirtäminen Chromebookilta Boksiin
Outlook -sähköpostisovelluksen peruskäyttö Boksissa
Kirjautumisohje Wilmaan (oppilaat)
Wilma-sovelluksen kirjautumisohje (oppilaat)
Word – asiakirjan luominen, perustoimintoja, näppäimistö, tulostaminen
Word – perustoimintoja, kuvan lisääminen, pikanäppäimet
Word – perustoimintoja, pikakomennot, pdf-tallentaminen
Tekstinkäsittely (Linkki -oppimateriaali, JYU)
PowerPoint esityksen tekeminen
Microsoft Sway esityksen luominen
Microsoft Whiteboard -ohje (sovellus esim. käsitekartan tekoon)
Clipsin käyttöopas (Apple)
Esitysgrafiikka (Linkki -oppimateriaali, JYU)
Kuvia Suomesta (ilmainen kuvapankki, CC0-lisenssi)
Pixabay (ilmainen kuvapankki, CC0-lisenssi)
Pexels (ilmainen kuvapankki, CC0-lisenssi)
Kuvien ja videoiden siirtäminen iPadilta Boksiin
Boksin käyttö iPadin OneDrive -sovelluksella
Kuvien ja videoiden siirtäminen Chromebookilta Boksiin
StopMotion -ohjevideo (Mediametka, kesto 5.14)
iMotion -ohjevideo (Ilona Koulutus, kesto 2.43)
Oman elokuvan tekeminen iMoviella (Apple)
Esineanimaatio (Mediataitokoulu)
Green screen -videon tekeminen iPadilla (Mervin videovinkit)
Vinkkejä animaation tekemiseen -video (digitaitokalenteri.fi, kesto 3.05)
Tuumasta toimeen! -ohjevideoita videokuvaamiseen ja editointiin (Mediametka)
Kuvia Suomesta (ilmainen kuvapankki, CC0-lisenssi)
Pixabay (ilmainen kuvapankki, CC0-lisenssi)
Pexels (ilmainen kuvapankki, CC0-lisenssi)
Louhimon GarageBand -työpajat 4.luokkalaisille
Louhimon GarageBand -ohjevideoita
Sumotunes -digitaalinen musiikkistudio (esim. Chromebook)
Chrome Music Lab -helppokäyttöinen sivusto musiikin luomiseen
Harjoitellaan tiedonhakua 3-6lk
Miten teen lähdeviittauksen? (Kopiraittila)
Lähteiden merkitseminen 3.-4.luokka (Kopiraittila)
Lähteiden merkitseminen 5.-7.luokka (kopiraittila.fi)
Kopiraittilan koulu pelillinen materiaali tekijänoikeuksien oppimiseen ja opettamiseen (Kopiosto)
Funky Facts -etsiväkoulu nettitekstien luotettavuuden arvioinnin opettamiseen
Tietoa CC-linsesseistä (Creative Commons Suomi)
Tekijänoikeudet (Linkki -oppimateriaali, JYU)
Tiedonhaku (Linkki -oppimateriaali, JYU)
Treenaa lähdekritiikkiä (MLL)
Verkkosisältöjen kriittisen arvioinnin työkalu (Mediakasvatusseura ja Critical)
Arviointikortit kriittisen lukutaidon harjoitukseksi (Critical)
Informaatiolukutaito ja disinformaatiotietoisuutta -videosarja (Faktabaari)
Digitaalinen informaatiolukutaito -opas (Faktabaari)
Työkaluja kriittisen nettilukutaidon opettamiseen (EduLit)
Kognitiivisia vinoumia -infograafi ja tehtävä (Mediakasvatusseura)
Näin voit arvioida verkossa kohtaamaasi sisältöä -video, 10min. (Yle Uutisluokka)
Kopiraittilan koulu pelillinen materiaali tekijänoikeuksien oppimiseen ja opettamiseen (Kopiosto)
Ohjelmoinnillista ajattelua – leikkejä ja harjoituksia
Mitä ohjelmointi on? -video (Innokas, kesto 4.16)
Välineitä ohjelmoinnin opetukseen -video (Innokas, kesto 4.45)
Ohjelmoinnillisen ajattelun harjoitteita ilman laitteita (Innokas)
Polkuja ohjelmointiosaamiseen -opas (KAVI)
Ohjelmointi peruskoulun matematiikassa (MAOL)
Tämä toimii! -teknologiakasvatusprojekti ekaluokkalaisille (Teknologiateollisuus)
koodaustehtäviä ja -pelejä, myös suomeksi (Codemonkey – Hour of Code)
ScratchJR -ohjeita ja tehtäviä (MAOL)
ScratchJR -ohje opettajalle (Raision Uudet lukutaidot)
Askarrellaan ihmekännykkä (Mediametka)
Ideoita oman tuotoksen tekemiseen
Suunnitellaan oma lautapeli! (Mediametka)
Pieni tietopaketti ohjelmoinnista sekä toisto -ja ehtorakenteista
Ohjelmointia Scratch-ohjelmalla esimerkkipeliohjeita ja materiaalia (Pohjanmaan LUMA-keskus)
Ohjeita erilaisten Scratch-pelien tekemiseen (HY)
Oma sokkelopeli Scratchilla teksti- ja video-ohje (Innokas)
Code.org -valmiita ohjelmointitehtäviä ja kursseja
Mysteerijuna -pakopeli (YLE) Yle Oppimisen peli, joka tarjoaa viihdyttävän pelikokemuksen ohessa mahdollisuuden tutustua koodaamisen logiikkaan. Mysteerijuna-peli on suunnattu yläkouluikäisille. Peliin liittyvän opetuspaketin avulla peli sopii myös aiheeseen perehtyneille 5–6 -luokkalaisille.
Verkkosivut ja ohjelmointi (Linkki -oppimateriaali, JYU)
Ohjelmointi peruskoulun matematiikassa (MAOL)
Python -ohjelmointia Lego Spike -sovelluksella (lyhyt ohjevideo, Innokas)
Mysteerijuna -pakopeli (YLE) Yle Oppimisen peli, joka tarjoaa viihdyttävän pelikokemuksen ohessa mahdollisuuden tutustua koodaamisen logiikkaan. Mysteerijuna-peli on suunnattu yläkouluikäisille. Peliin liittyvän opetuspaketin avulla peli sopii myös aiheeseen perehtyneille 5–6 -luokkalaisille.
Lasten uutiset (HS)
Yle Mix – Uutisia lapsille
Pikametsän tarinoita (Sotkamo) tarinallinen kokonaisuus erityisesti medialukutaitoihin, jonka voi toteuttaa joko yhden tai kahden lukuvuoden aikana.
TV-hahmosta pelisankariksi (Mediametka)
Mainosetsivät (Mediametka)
Medialukudiplomi (Uutismedian liitto)
Vikkilän sanomat – lautapeli alakoululaisille (Uutismedian liitto)
Keskustelupaja digihyvinvoinnista (Mediametka)
Pelityöpaja yhden oppitunnin kokonaisuus (Mediametka)
Pelittää! Tutustutaan peleihin, pelaamisiin ja ikärajoihin (Mediametka)
Keskustelupaja: Digipelit ja mainokset (Mediametka)
60 mediakasvatusvinkkiä (Mediakasvatusseura)
Tubetus ja vloggaus – perusteet haltuun! (Mediametka)
Valmiita tuntisuunnitelmia alakouluille (Aikakausmedia)
Oppituntivinkit (Uutismediakasvatus)
Mediakasvatusmateriaaleja (Mediataitokoulu)
Mediakasvatusmateriaalia (Aikakausmedia)
Mediakasvatuksen materiaalipankki (Lastu)
Tubetus ja vloggaus – perusteet haltuun! (Mediametka)
Vinkkejä videoblogeihin (Mediametka)
Tubettaa – mitä YouTuben kulisseissa tapahtuu? (Aikakausmedia)
Green screen -videon tekeminen iPadilla (Mervin videovinkit)
Harjoittele uutisten tekemistä oppitunnilla (Mediataitokoulu, Yle uutisluokan materiaali)
Meidän mainokset -työpaja kahden oppitunnin kokonaisuus (Mediametka)
Lehtimainonnan oppimateriaali (Aikakausmedia)
Mitä tehdä, kun on tylsää? 100 ideaa. (MLL)
Tehtäväkortteja mediakasvatuksen tueksi (MLL)
Seuraa digitaalista ajankäyttöäsi ja harjoittele Excel-taulukon tekemistä
Kännykkäpäiväkirja (Mediametka)
Digihyvinvointipaja (Mediametka)
Hyvällä mielellä median kanssa – selkokielisiä mediakasvatustehtäviä (KAVI)
Tuntisuunnitelmat kriittisen medialukutaidon opetukseen (Mediakasvatusseura)
Haaste – animaatio yläkouluikäisten mediakasvatukseen, video 4min. ja tukikysymykset (Mediataitokoulu)
Polkuja medialukutaitoon oppaasta esim. sivut 15, 17, 27, 38-39. (Mediataitokoulu)
Tietoa ikärajoista -juliste ja esite (KAVI)
Huippula Pelastakaa Lapset ry:n tarjoama ilmainen palvelu viidesluokkalaisten mediakasvatuksen sekä digitaalisen hyvinvoinnin ja turvallisuuden tueksi.
Turvallisesti netissä – erinomainen lasten opas tehtävineen turvalliseen netin käyttöön (Traficom-Kybertuvallisuuskeskus)
Empatiapolku – oppimateriaali kouluille empatiataitojen vahvistamiseen ja nettikäyttäytymiseen (Digiseikkailu)
Some -turvallinen ja vastuullinen käyttö
Digitaalinen jalanjälki -juliste (Mediakasvatusseura)
Möttöset – Tietoturvaton matka (STEK) hauska ja opettavainen animaatio
Sometutor opettajille -materiaalia digiturvallisuuden opettamiseen (Raision kaupunki)
Mediakuplat, algoritmit ja mainonta (Mediametka) lyhyet videot ja oppituntimateriaali
Mediataidot kuntoon (MLL)
Algoritmit suodattavat ja suosittelevat (MLL)
Tehtäväkortteja mediakasvatuksen tueksi (MLL)
Tietoturva (Linkki -oppimateriaali, JYU)
Ohjevideoita ergonomiaan luokkahuoneessa (Liikkuva koulu)
Tukea ergonomiseen opiskeluun (Liikkuva koulu)
Somekyhmy kuriin (Yle)