Tältä sivulta löydät digipolun ohjeita ja linkkejä koottuna aihepiireittäin.

Word – asiakirjan luominen, perustoimintoja, näppäimistö, tulostaminen

Word – perustoimintoja, kuvan lisääminen, pikanäppäimet

Word – perustoimintoja, pikakomennot, pdf-tallentaminen

Tekstinkäsittely (Linkki -oppimateriaali, JYU)

PowerPoint esityksen tekeminen

Microsoft Sway esityksen luominen

Microsoft Whiteboard -ohje (sovellus esim. käsitekartan tekoon)

Clipsin toiminnot

Clipsin käyttöopas (Apple)

Esitysgrafiikka (Linkki -oppimateriaali, JYU)

Kuvia Suomesta (ilmainen kuvapankki, CC0-lisenssi)

Pixabay (ilmainen kuvapankki, CC0-lisenssi)

Pexels (ilmainen kuvapankki, CC0-lisenssi)

Kuvien ja videoiden siirtäminen iPadilta Boksiin

Boksin käyttö iPadin OneDrive -sovelluksella

Kuvien ja videoiden siirtäminen Chromebookilta Boksiin

StopMotion -ohjevideo (Mediametka, kesto 5.14)

iMotion -ohjevideo (Ilona Koulutus, kesto 2.43)

iMovie -pikaohje

iMovien toiminnot

Oman elokuvan tekeminen iMoviella (Apple)

Esineanimaatio (Mediataitokoulu)

Green screen -videon tekeminen iPadilla (Mervin videovinkit)

Vinkkejä animaation tekemiseen -video (digitaitokalenteri.fi, kesto 3.05)

Tuumasta toimeen! -ohjevideoita videokuvaamiseen ja editointiin (Mediametka)

Kuvia Suomesta (ilmainen kuvapankki, CC0-lisenssi)

Pixabay (ilmainen kuvapankki, CC0-lisenssi)

Pexels (ilmainen kuvapankki, CC0-lisenssi)

Louhimon GarageBand -työpajat 4.luokkalaisille

Louhimon GarageBand -ohjevideoita

Sumotunes -digitaalinen musiikkistudio (esim. Chromebook)

Chrome Music Lab -helppokäyttöinen sivusto musiikin luomiseen

Internet ja hakukoneen käyttö

Harjoitellaan tiedonhakua 3-6lk

Miten teen lähdeviittauksen? (Kopiraittila)

Lähteiden merkitseminen 3.-4.luokka (Kopiraittila)

Lähteiden merkitseminen 5.-7.luokka (kopiraittila.fi)

Kopiraittilan koulu pelillinen materiaali tekijänoikeuksien oppimiseen ja opettamiseen (Kopiosto)

Funky Facts -etsiväkoulu nettitekstien luotettavuuden arvioinnin opettamiseen

Työkaluja kriittisen nettilukutaidon opettamiseen (EduLit)

Tietoa CC-linsesseistä (Creative Commons Suomi)

Tekijänoikeudet (Linkki -oppimateriaali, JYU)

Tiedonhaku (Linkki -oppimateriaali, JYU)

Treenaa lähdekritiikkiä (MLL)

Verkkosisältöjen kriittisen arvioinnin työkalu (Mediakasvatusseura ja Critical)

Arviointikortit kriittisen lukutaidon harjoitukseksi (Critical)

Tiedonhaku ja tekijänoikeudet

Informaatiolukutaito ja disinformaatiotietoisuutta -videosarja (Faktabaari)

Digitaalinen informaatiolukutaito -opas (Faktabaari)

Työkaluja kriittisen nettilukutaidon opettamiseen (EduLit)

Kognitiivisia vinoumia -infograafi ja tehtävä (Mediakasvatusseura)

Näin voit arvioida verkossa kohtaamaasi sisältöä -video, 10min. (Yle Uutisluokka)

Kopiraittilan koulu pelillinen materiaali tekijänoikeuksien oppimiseen ja opettamiseen (Kopiosto)

Ohjelmoinnillista ajattelua – leikkejä ja harjoituksia

Mitä ohjelmointi on? -video (Innokas, kesto 4.16)

Välineitä ohjelmoinnin opetukseen -video (Innokas, kesto 4.45)

Ohjelmoinnillisen ajattelun harjoitteita ilman laitteita (Innokas)

Polkuja ohjelmointiosaamiseen -opas (KAVI)

Ohjelmointi peruskoulun matematiikassa (MAOL)

Tämä toimii! -teknologiakasvatusprojekti ekaluokkalaisille (Teknologiateollisuus)

koodaustehtäviä ja -pelejä, myös suomeksi (Codemonkey – Hour of Code)

ScratchJR -ohjeita ja tehtäviä (MAOL)

ScratchJR -ohje opettajalle (Raision Uudet lukutaidot)

Arjen teknologiaa

Askarrellaan ihmekännykkä (Mediametka)

Ideoita oman tuotoksen tekemiseen

Suunnitellaan oma lautapeli! (Mediametka)

Pieni tietopaketti ohjelmoinnista sekä toisto -ja ehtorakenteista

Scratch-sivustolle

Ohjelmointia Scratch-ohjelmalla esimerkkipeliohjeita ja materiaalia (Pohjanmaan LUMA-keskus)

Ohjeita erilaisten Scratch-pelien tekemiseen (HY)

Oma sokkelopeli Scratchilla teksti- ja video-ohje (Innokas)

Koodaustunti

Code.org -valmiita ohjelmointitehtäviä ja kursseja

Mysteerijuna -pakopeli (YLE) Yle Oppimisen peli, joka tarjoaa viihdyttävän pelikokemuksen ohessa mahdollisuuden tutustua koodaamisen logiikkaan. Mysteerijuna-peli on suunnattu yläkouluikäisille. Peliin liittyvän opetuspaketin avulla peli sopii myös aiheeseen perehtyneille 5–6 -luokkalaisille.

Mysteerijuna-pakopelin opetuspaketti kouluille

Verkkosivut ja ohjelmointi (Linkki -oppimateriaali, JYU)

Ohjelmointi peruskoulun matematiikassa (MAOL)

Python -ohjelmointia Lego Spike -sovelluksella (lyhyt ohjevideo, Innokas)

Mysteerijuna -pakopeli (YLE) Yle Oppimisen peli, joka tarjoaa viihdyttävän pelikokemuksen ohessa mahdollisuuden tutustua koodaamisen logiikkaan. Mysteerijuna-peli on suunnattu yläkouluikäisille. Peliin liittyvän opetuspaketin avulla peli sopii myös aiheeseen perehtyneille 5–6 -luokkalaisille.

Mysteerijuna-pakopelin opetuspaketti kouluille

Lasten uutiset (HS)

Yle Mix – Uutisia lapsille

Pikametsän tarinoita (Sotkamo) tarinallinen kokonaisuus erityisesti medialukutaitoihin, jonka voi toteuttaa joko yhden tai kahden lukuvuoden aikana.

TV-hahmosta pelisankariksi (Mediametka)

Mainosetsivät (Mediametka)

Medialukudiplomi (Uutismedian liitto)

Vikkilän sanomat – lautapeli alakoululaisille (Uutismedian liitto)

Keskustelupaja digihyvinvoinnista (Mediametka)

Pelityöpaja yhden oppitunnin kokonaisuus (Mediametka)

Pelittää! Tutustutaan peleihin, pelaamisiin ja ikärajoihin (Mediametka)

Keskustelupaja: Digipelit ja mainokset (Mediametka)

60 mediakasvatusvinkkiä (Mediakasvatusseura)

 

Tubetus ja vloggaus – perusteet haltuun! (Mediametka)

Valmiita tuntisuunnitelmia alakouluille (Aikakausmedia)

Oppituntivinkit (Uutismediakasvatus)

Mediakasvatusmateriaaleja (Mediataitokoulu)

Mediakasvatusmateriaalia (Aikakausmedia)

Mediakasvatuksen materiaalipankki (Lastu)

Tubetus ja vloggaus – perusteet haltuun! (Mediametka)

Vinkkejä videoblogeihin (Mediametka)

Tubettaa – mitä YouTuben kulisseissa tapahtuu? (Aikakausmedia)

Green screen -videon tekeminen iPadilla (Mervin videovinkit)

Harjoittele uutisten tekemistä oppitunnilla (Mediataitokoulu, Yle uutisluokan materiaali)

Meidän mainokset -työpaja kahden oppitunnin kokonaisuus (Mediametka)

Lehtimainonnan oppimateriaali (Aikakausmedia)

Mitä tehdä, kun on tylsää? 100 ideaa. (MLL)

Tehtäväkortteja mediakasvatuksen tueksi (MLL)

Seuraa digitaalista ajankäyttöäsi ja harjoittele Excel-taulukon tekemistä

Kännykkäpäiväkirja (Mediametka)

Digihyvinvointipaja (Mediametka)

Hyvällä mielellä median kanssa – selkokielisiä mediakasvatustehtäviä (KAVI)

Some ja mediataidot

Tuntisuunnitelmat kriittisen medialukutaidon opetukseen (Mediakasvatusseura)

Haaste – animaatio yläkouluikäisten mediakasvatukseen, video 4min. ja tukikysymykset (Mediataitokoulu)

Polkuja medialukutaitoon oppaasta esim. sivut 15, 17, 27, 38-39. (Mediataitokoulu)

Netiketti 1-2 

Netiketti 3-6

Tietoturva 7-9

Tietoa ikärajoista -juliste ja esite (KAVI)

Huippula Pelastakaa Lapset ry:n tarjoama ilmainen palvelu viidesluokkalaisten mediakasvatuksen sekä digitaalisen hyvinvoinnin ja turvallisuuden tueksi.

Turvallisesti netissä – erinomainen lasten opas tehtävineen turvalliseen netin käyttöön (Traficom-Kybertuvallisuuskeskus)

Empatiapolku – oppimateriaali kouluille empatiataitojen vahvistamiseen ja nettikäyttäytymiseen (Digiseikkailu)

Some -turvallinen ja vastuullinen käyttö

Digitaalinen jalanjälki -juliste (Mediakasvatusseura)

Möttöset – Tietoturvaton matka (STEK) hauska ja opettavainen animaatio

Sometutor opettajille -materiaalia digiturvallisuuden opettamiseen (Raision kaupunki)

Mediakuplat, algoritmit ja mainonta (Mediametka) lyhyet videot ja oppituntimateriaali

Mediataidot kuntoon (MLL)

Algoritmit suodattavat ja suosittelevat (MLL)

Tehtäväkortteja mediakasvatuksen tueksi (MLL)

Tietoturva (Linkki -oppimateriaali, JYU)