5.-6.luokat
Otetaan käyttöön henkilökohtainen laite (Chromebook). Harjoitellaan laitteen vastuullista peruskäyttöä. Tutustutaan laitteen ylläpito -ja päivityskäytänteisiin sekä toimintaan yleisimmissä häiriötilanteissa. Kerrataan salasanan hallintaa.
Käyttäjätunnus ja kirjautuminen
Vahvan salasanan muodostaminen
Digisanastoa lapsille (OPH)
Jatketaan näppäintaitojen harjoittelua (Näppistaituri) ja harjoitellaan kymmensormijärjestelmää.
Käytetään digitaalisia oppimisympäristöjä (M365 Boksi tai Google GWE) osana koulutyön arkea. Tehdään palautettavia ja arvioitavia tehtäviä eri oppisisällöistä. Muokataan tiedostoa yhteisesti ja tehdään esim. yhteinen esitelmä ryhmätyönä.
Harjoitellaan sähköpostin peruskäyttöä digitaalisessa ympäristössä sekä kohteliasta ja tarkoituksenmukaista vuorovaikutusta viestittäessä.
Tutustutaan oppilashallintajärjestelmä Wilman käyttöön verkossa ja mobiilisovelluksessa.
Uuden tiedoston luominen Boksiin
Outlook -sähköpostisovelluksen peruskäyttö Boksissa
Kuvien ja videoiden siirtäminen iPadilta Boksiin
Boksin käyttö iPadin OneDrive -sovelluksella
Kuvien ja videoiden siirtäminen Chromebookilta Boksiin
Kirjautumisohje Wilmaan (oppilaat)
Wilma-sovelluksen kirjautumisohje (oppilaat)
Wilma Seinäjoki -linkki Wilman etusivulle
Syvennetään tekstinkäsittelyn perustaitoja (esim. fontin muotoilu, riviväli, kappalejako, tekstin tasaus, leikepöydän käyttö, luettelo, kappalemuotoilu, sivun asetukset). Tutustutaan eri tallennusmuotohin (esim.PDF).
Harjoitellaan taulukkolaskentaohjelman käyttöä (Excel, Sheets). Opetellaan tekemään taulukko ja siitä diagrammi.
Opetellaan tiedonhakua eri mediasisällöistä. Harjoitellaan lähdekriittisyyttä sekä lähteen luotettavuuden perustelua ohjatusti. Harjoitellaan lähdemerkintöjen tekemistä.
Kerrataan tekijänoikeuksien yleisiä periaatteita ja tutustutaan CC-lisenssijärjestelmään.
Kopiraittilan koulu pelillinen materiaali tekijänoikeuksien oppimiseen ja opettamiseen (Kopiosto)
Miten teen lähdeviittauksen? (Kopiraittila)
Lähteiden merkitseminen 5.-7.luokka (kopiraittila.fi)
Funky Facts -etsiväkoulu nettitekstien luotettavuuden arvioinnin opettamiseen
Treenaa lähdekritiikkiä (MLL)
Verkkosisältöjen kriittisen arvioinnin työkalu (Mediakasvatusseura ja Critical)
Arviointikortit kriittisen lukutaidon harjoitukseksi (Critical)
Harjoitellaan videoprojektin toteuttamista ja tehdään yhteistyössä video. Harjoitellaan samalla visuaalisen ja auditiivisen ilmaisun ja kerronnan keinoja (esim. juonirakenne, kuvakulmat, äänimaailma). Editoidaan videosta kokonaisuus. Arvioidaan yhdessä videon tuottamisen eri vaiheita ja lopputulosta.
Kuvien ja videoiden siirtäminen iPadilta Boksiin
Boksin käyttö iPadin OneDrive -sovelluksella
Kuvien ja videoiden siirtäminen Chromebookilta Boksiin
Tuumasta toimeen! – lyhyitä ohjevideoita elokuvan tekemiseen sekä iMovien käyttöön (Mediametka)
Green screen -videon tekeminen iPadilla (Mervin videovinkit)
Elokuvakasvatuksen oppimateriaaleja (Valveen elokuvakoulu)
Elokuvapolku (KAVI)
Kuvia Suomesta (ilmainen kuvapankki, CC0-lisenssi)
Pixabay (ilmainen kuvapankki, CC0-lisenssi)
Pexels (ilmainen kuvapankki, CC0-lisenssi)
Tehdään jostakin opittavasta asiasta omavalintainen työ (esim. esitysgrafiikkaesitys, video, animaatio). Harjoitellaan samalla kriittistä tiedonhakua tekijänoikeudet huomioiden sekä lähdemerkintöjen tekemistä. Harjoitellaan rakentavan palautteen antamista muiden oppilaiden töistä.
PowerPoint-esityksen tekeminen
Microsoft Sway -esityksen luominen
Microsoft Whiteboard -ohje (sovellus esim. käsitekartan tekoon)
Miten teen lähdeviittauksen? (kopiraittila.fi)
Lähteiden merkitseminen 5.-7.luokka (kopiraittila.fi)
Kuvia Suomesta (ilmainen kuvapankki, CC0-lisenssi)
Pixabay (ilmainen kuvapankki, CC0-lisenssi)
Pexels (ilmainen kuvapankki, CC0-lisenssi)
Harjoitellaan tekemään luovia töitä digitaalisesti esimerkiksi kuvankäsittelyn avulla ja siirretään ne omaan portfolioon.
Kuvien ja videoiden siirtäminen iPadilta Boksiin
Kuvien ja videoiden siirtäminen Chromebookilta Boksiin
Kuvia Suomesta (ilmainen kuvapankki, CC0-lisenssi)
Pixabay (ilmainen kuvapankki, CC0-lisenssi)
Pexels (ilmainen kuvapankki, CC0-lisenssi)
Jatketaan ohjelmoinnillisen ajattelun ja työskentelytapojen harjoittelua erilaisten toiminnallisten tehtävien avulla (esim. ongelmaratkaisutaidot). Hyödynnetään harjoittelussa eri oppiaineiden sisältöjä.
Tutustutaan toisto -ja ehtorakenteisiin tuttujen arkielämän ilmiöiden kautta.
Pieni tietopaketti ohjelmoinnista sekä toisto -ja ehtorakenteista
Ohjelmoinnillista ajattelua -leikkejä ja harjoituksia
Ohjelmoinnillisen ajattelun harjoitteita ilman laitteita (Innokas)
Laaditaan peli tai ohjelma graafisessa ohjelmointiympäristössä (esim. Scratch). Harjoitellaan yhdessä pelin ideointia, testaamista ja jatkokehittelyä. Laaditaan valmiille tuotokselle käyttöohjeet.
Harjoitellaan ohjelmointitaitoja koulun käytössä olevilla välineillä.
Ohjelmointia Scratch-ohjelmalla esimerkkipeliohjeita ja materiaalia (Pohjanmaan LUMA-keskus)
Ohjeita erilaisten Scratch-pelien tekemiseen (HY)
Oma sokkelopeli Scratchilla teksti- ja video-ohje (Innokas)
Code.org -valmiita ohjelmointitehtäviä ja kursseja
Ohjelmointi peruskoulun 5-6lk. matematiikassa (MAOL)
Lego Spike Essential ja Prime (tutustu lainaamon sivuilla)
Havainnoidaan yhdessä ohjelmoinnin, robottien ja tekoälyn käyttökohteita ympärillämme. Keskustellaan omasta toiminnasta digitaalisissa ympäristöissä sekä siitä kerääntyvän tiedon merkityksestä.
Miten ihmisen digitaalinen jalanjälki syntyy? infograafi (Mediakasvatusseura)
Tekoäly arjessa infograafi (EU)
Laajennetaan kokemuksia eri mediasisällöistä. Tutkitaan journalistisen ja sosiaalisen median eroja. Opetellaan tunnistamaan ja nimeämään mediasisältöjen erilaisia vaikutustapoja.
Yle Mix – Uutisia lapsille
Lasten uutiset (HS)
Uutismediakasvatus -materiaalit
Tulevaisuuden uutiset kahden oppitunnin kokonaisuus (Mediametka)
Valmiita tuntisuunnitelmia alakouluille (Aikakausmedia)
Oppituntivinkit (Uutismediakasvatus)
Lehtimainonnan oppimateriaali (Aikakausmedia)
Medialukudiplomi (Uutismedian liitto)
Vikkilän sanomat – lautapeli alakoululaisille (Uutismedian liitto)
Harjoitellaan oman mielipiteen esittämistä median avulla ja tehdään kantaa ottava tai vaikuttava mediasisältö (esim. arvostelu, videovinkkaus, mielipidekirjoitus, vlogi, juliste). Harjoitellaan samalla eri näkökulmien ymmärtämistä ja kunnioittavaa keskustelua toisten kanssa.
Tubetus ja vloggaus – perusteet haltuun! (Mediametka)
Vinkkejä videoblogeihin (Mediametka)
Tubettaa – mitä YouTuben kulisseissa tapahtuu? (Aikakausmedia)
Harjoittele uutisten tekemistä oppitunnilla (Mediataitokoulu, Yle uutisluokan materiaali
Green screen -videon tekeminen iPadilla (Mervin videovinkit)
Pohditaan median roolia omassa elämässä esimerkiksi mediapäiväkirjan avulla. Tarkastellaan omaa median käyttöä sekä mediasisältöjen vaikutuksia omiin valintoihin.
Tunnistetaan median merkitys omalle hyvinvoinnille. Opetellaan arvioimaan ja rajaamaan omaa digitaalista ajankäyttöä.
Seuraa digitaalista ajankäyttöäsi ja harjoittele Excel-taulukon tekemistä
Kännykkäpäiväkirja (Mediametka)
Digihyvinvointipaja (Mediametka)
Hyvällä mielellä median kanssa – selkokielisiä mediakasvatustehtäviä (KAVI)
Kerrataan hyviä, vastuullisia ja kiusaamista ehkäiseviä viestintätapoja. Tiedostetaan oma vastuu mediasisältöjen käyttäjänä ja tuottajana.
Keskustellaan omien henkilötietojen turvallisesta käytöstä verkossa ja opetellaan huomioimaan yksityisyyden suojaamisen merkitys. Harjoitellaan erilaisten riskitilanteiden tunnistamista verkossa ja mediassa.
Netiketti 3-6 -Muistisääntöjä turvalliseen ja vastuulliseen toimintaan verkossa
Huippula Pelastakaa Lapset ry:n tarjoama ilmainen palvelu viidesluokkalaisten mediakasvatuksen sekä digitaalisen hyvinvoinnin ja turvallisuuden tueksi.
Some -turvallinen ja vastuullinen käyttö
Turvallisesti netissä – erinomainen lasten opas tehtävineen turvalliseen netin käyttöön (Traficom-Kybertuvallisuuskeskus)
Digitaalinen jalanjälki -juliste (Mediakasvatusseura)
Möttöset – Tietoturvaton matka (STEK) hauska ja opettavainen animaatio
Empatiapolku – oppimateriaali kouluille empatiataitojen vahvistamiseen ja nettikäyttäytymiseen (Digiseikkailu)
Sometutor opettajille -materiaalia digiturvallisuuden opettamiseen (Raision kaupunki)
Mediakuplat, algoritmit ja mainonta (Mediametka) lyhyet videot ja oppituntimateriaali
Mediataidot kuntoon (MLL)
Kerrataan ergonomisia työskentelytapoja. Keskustellaan hyvinvoinnin merkityksestä päivittäisessä työskentelyssä sekä vapaa-ajan digitaalisessa ajankäytössä.
Somekyhmy kuriin (Yle)
Ohjevideoita ergonomiaan luokkahuoneessa (Liikkuva koulu)
Tukea ergonomiseen opiskeluun (Liikkuva koulu)